1.0
Model-Model Modifikasi Pengurusan Bilik Darjah
Dalam menguruskan bilik darjah, ahli-ahli teoris dan para
pendidik telah mengemukakan beberapa model pengurusan bilik darjah. Model-model
ini berlandaskan aras kawalan yang berbeza, iaitu daripada kawalan luaran
sehingga kawalan kendiri. Berikut merupakan model-model modifikasi tingkah laku
yang telah dipelopori oleh ahli-ahli teoris dalam pengurusan bilik darjah.
Antaranya adalah Model Modifikasi Tingkah Laku Skinner, Model Disiplin Asertif
Canter, Model Akibat Logika Dreikurs, Model Terapi Realiti Glasser dan Model
Pengurusan Kelompok (Kounin).
Namun begitu, terdapat juga model-model lain yang
berkaitan dengan Pengurusan Bilik Darjah dan tingkah laku pelajar. Antaranya
ialah Model Disiplin dengan Digniti Curwin & Mendler, Model Melangkah
Disiplin Kohn, Model Dalaman Disiplin Coloroso, Program Organisasi Bilik Darjah
& Pengurusan Everston, Model Aliran Kemahiran Goldstein & Mc Ginnis dan
Model Penyelesaiaan Konflik & Mediasi Rakan Sebaya.
1.1
Model Modifikasi Tingkah Laku Skinner
Menurut ahli Behavioris, pengukuhan adalah elemen yang
sangat berkesan untuk mengajar tingkah laku baru yang wajar serta mengubah
tingkah laku semasa yang kurang wajar. Model ini menekankan suatu pendekatan
yang sistematik untuk mengubah tingkah laku melalui aplikasi prinsip-prinsip
pelaziman yang berbentuk peneguhan positif dan peneguhan negatif.
Untuk mendapatkan tingkah laku yang baik, ia boleh
dimajukan dengan menggunakan peneguhan. Teori Tingkah laku Skinner telah
mengutarakan satu konsep yang dikenali sebagai satu pengukuhan kontigensi iaitu
hubungan antara tingkah laku dan kawalan tingkah laku secara berkesan. Dalam
konteks bilik darjah, pengukuhan positif diberikan kepada murid-murid yang
melakukan tingkah laku yang diingini. Pengukuhan positif ini boleh diberi dalam
bentuk ganjaran material dan kata-kata pujian. Manakala, pengukuhan negatif
pula adalah rangsangan yang ditarik balik supaya murid-murid menunjukkan
tingkah laku yang diingini.
Secara umumnya, terdapat tiga andaian asas yang
menerangkan tentang konsekuen tingkah laku. Pertama iaitu tingkah laku yang
diikuti oleh ganjaran iaitu pengukuhan akan lebih kerap berlaku.Kedua, tingkah
laku yang diikuti oleh hukuman tidak akan berlaku dengan kerap ataupun langsung
tidak akan berlaku. Ketiga, tingkah laku akan dihapuskan atau lenyap sekiranya
ianya tidak diperkukuhkan.
Dengan kata lain,
tingkah laku dilazimkan oleh konsekuen yang timbul, ia akan bertambah teguh
jika pengukuhan diberikan dengan serta merta dan sebaliknya akan menjadi lemah
jika pengukuhan tidak diberikan.
1.2
Model Disiplin Asertif Canter
Model Disiplin Asertif
telah dipelopori oleh Lee and Marlene Canter pada tahun 1976. Model ini melatih
murid-murid untuk menerima konsekuen bagi tindakan mereka. Model ini mempunyai beberapa
prinsip tersendiri.
Pertamanya adalah guru
harus memberi pengukuhan pada tindakan yang wajar. Kedua, tanggungjawab
merupakan nadi disiplin asertif dan guru harus bersifat asertif ketika mengawal
kelas. Selain itu, guru juga haruslah merangka sistem ganjaran dan dendaan yang
boleh dijadikan rujukan murid mengenai tingkah laku yang baik dan buruk.
Canter juga memberi
pandangan beliau terhadap guru asertif. Menurut Canter, “guru asertif menggangap murid mereka sebagai pesalah”. Dalam
model ini, jika guru ingin mengawal kelas tersebut dan mengajar dengan
berkesan, maka guru hendaklh sentiasa bersifat tegas. Perbuatan mereka ini
mungkin memberi rasa tidak selesa kepada murid-murid di dalam kelas yang diajar
oleh mereka tetapi masalah tingkah laku akan dapat diselesaikan. Menurut Model Disiplin Asertif Canter juga, guru berkuasa
menetapkan peraturan bilik darjah bagi mengawal tingkah laku murid-murid.
Ciri-ciri guru asertif
yang ditekankan dalam Model Disiplin Asertif Canter adalah seperti guru asertif
percaya kawalan guru yang tegas dalam sesebuah bilik darjah adalah yang terbaik
untuk murid-murid mereka. Di samping itu, dengan adanya disiplin asertif,
komunikasi di antara guru dengan murid adalah positif dan saling menghormati
apabila tindakan diambil terhadap tingkah laku yang sesuai dalm bilik darjah.
Pandangan guru asertif terhadap murid adalah bukan musuh, dan tidak menggunakan
cara kasar, menyindir, ataupun bermusuhan dalam megawal kelas. Justeru, guru
asertif mendengar secara teliti dan hormat penjelasan murid, bercakap dengan
hormatnya kepada mereka dan melayani setiap individu secara adil.
Antara cara untuk mengaplikasikan model Disiplin
Asertif Canter adalah jangan layan sebab yang ingin diterima untuk tingkah laku
yang tidak diingini. Seterusnya, tentukan peraturan yang guru hendak
melaksanankannya dalam bilik darjah. Selain itu, tentukan akibat negatif kerana
tidak mematuhi peraturan bilik darjah. Di samping itu,jangan teruskan menghukum
jika teknik perbincangan boleh mengurangkan situasi ketegangan. Tentukan akibat
positif untuk tingkah laku yang sesuai, misalnya peneguhan positif atau
ganjaran kumpulan pun boleh dipertimbangkan.
2.0 MODEL DISIPLIN SKINNER
Burrhus Frederic Skinner (1904-1990) memperoleh Ijazah
Kedoktoran dari Universiti Harvard pada tahun 1931 dalam bidang Psikologi dan
banyak menerbitkan artikel dan buku berdasarkan kajian-kajian beliau terhadap
tingkah laku manusia. Beliau berpendapat tingkah laku manusia banyak
dipengaruhi oleh apa sahaja tingkah lakau yang berlaku sebaik sahaja
ditunjukkan. Beliau tidak mengkaji
secara langsung tentang tingkah laku murid di dalam bilik darjah tetapi
pengikut-pengikutnya telah mengaplikasikan konsep modifikasi tingkah laku ke
dalam pengajaran di dalam bilik darjah, perkembangan kanak-kanak dan hubungan
sosial antara individu.
Model Tingkah Laku ini menggunakan prinsip peneguhan yang
menjurus kepada elemen-elemen luaran bagi mempengaruhi tingkah laku murid iaitu
peneguhan yang menjadi rangsangan untuk meningkatkan tingkah laku yang
diingini. Terdapat dua jenis peneguhan, iaitu peneguhan positif dan peneguhan
negatif. Peneguhan positif berlaku apabila rangsangan diberikan seperti hadiah,
pujian, dan sebagainya yang bertujuan untuk meningkatkan tingkah laku murid
yang diingini. Manakala peneguhan negatif berlaku apabila rangsangan seperti
majalah, komik dikeluarkan supaya murid-murid kembali menunjukkan tingkah laku
yang diingini.
Sebagai contoh, murid akan diberikan ganjaran yang
positif seperti mendapat hadiah dan pujian jika murid tersebut yang menunjukkan
tingkah laku yang baik seperti tidak berbuat bising, melakukan kerja rumah
dengan baik dan menyiapkan tugasan tepat masanya. Untuk peneguhan negatif pula,
guru memberikan hukuman atau dendaan jika murid-murid melanggar peraturan
seperti membaca komik semasa guru sedang mengajar dan guru merampas komik
tersebut dengan harapan supaya murid kembali menumpukan perhatian kepada
pengajaran guru. Komik tersebut bertindak sebagai rangsangan yang tidak
diingini. Guru melakukan peneguhan negatif apabila murid-murid melakukan
rangsangan yang tidak diingini. Apabila rangsangan dikeluarkan, guru dapat
meningkatkan kembali tingkah laku murid yang diingini, iaitu memberikan
perhatian semasa guru sedang mengajar.
Peneguhan berbentuk positif atau negatif digunakan untuk
meneguhkan atau meningkatkan tingkah laku yang diingini. Peneguhan adalah
berbeza dengan dendaan. Peneguhan merupakan tindakan untuk menghukum tingkah
laku yang salah atau tidak diingini manakala dendaan pula merupakan tindakan
yang diambil untuk mengurangkan tingkah laku yang diingini. Tingkah laku
individu banyak dipengaruhi atau dibentuk oleh peneguhan yang diterima sebaik
sahaja tingkah laku tersebut ditunjukkan. Menurut Skinner, untuk mendapat
tingkah laku yang diingini, peneguhan atau ganjaran perlu diberi selepas
seseorang menunjukkan tingkah laku tersebut. Rangsangan peneguhan ini diperoleh
di dalam bilik darjah dalam bentuk kejayaan yang diraih selepas berusaha,
penyetujuan atau penerimaan rakan sebaya, hadiah, senyuman, anggukan atau
pujian yang diperoleh daripada guru.
Perubahan tingkah laku merujuk kepada tingkah laku yang
digunakan oleh guru untuk membentuk tingkah laku yang diingini melalui
peneguhan yang berkala. Tingkah laku yang seterusnya pula dipengaruhi dengan
cara peneguhan itu diberikan. Melalui peneguhan yang tetap yang diberi setiap
kali seseorang murid menunjukkan tingkah laku yang diingini, hal ini akan
membantu membentuk tingkah laku baharu yang diingini. Sebagai contoh, guru
boleh melibatkan murid-murid yang pemalu dalam setiap aktiviti bilik darjah.
Guru perlu menggunakan peneguhan yang tetap dan berkala seperti memberikan
pujian apabila setiap kali murid tersebut mengangkat tangan atau dapat menjawab
dengan betul. Dengan peneguhan ini, murid-murid yang pemalu akan mula berani
untuk mengangkat tangan dan melibatkan diri kerana diteguhkan, mendapat
bimbingan atau mendapat ganjaran selepas dia menunjukkan tingkah laku tersebut.
Apabila tingkah laku yang diingini telah ditunjukkan, guru mungkin akan
mengurangkan peneguhan dan memberikan peneguhan tersebut apabila diperlukan
sahaja, iaitu sebagai pengekalan kepada tingkah laku yang ditunjukkan. Apabila
murid sudah berani melibatkan dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran
(P&P) seperti mengangkat tangan apabila soalan diberikan, guru tidak lagi
perlu untuk memberikan pujian setiap kali murid melakukan perkara tersebut
tetapu hanya meneguhkan pada waktu-waktu tertentu sahaja sekadar utnuk
mengekalkan tingkah laku tersebut. Tingkah laku ini juga boleh hilang atau
pupus sekiranya guru tidak memberikan peneguhan dalam jangka masa yang panjang.
Sebagai contoh, murid yang mengangkat tangan tetapi tidak dipanggil oleh
gurunya, lama-kelamaan murid akan berhenti daripada mengangkat tangan dan
melibatkan diri dalam aktiviti bilik darjah.
3.0 MODEL DISIPLIIN ASERTIF CANTER
Model Disiplin Asertif Canter merupakan model disiplin
yang berasaskan peneguhan terhadap tingkah laku yang diingini serta penerimaan
murid terhadap akibat daripada tingkah laku yang ditunjukkan. Canter
berpendapat guru mempunyai hak untuk menentukan peraturan-peraturan di dalam
bilik darjah serta memastikan murid mematuhi peraturan-peraturan yang telah
ditetapkan. Model disiplin ini dilihat lebih menyerupai Model Modifikasi
Tingkah Laku Skinner, namun model ini lebih menekankan penetapan dan
penguatkuasaan peraturan serta memastikan murid-murid mematuhi peraturan
tersebut dengan tegas . Model ini juga
melibatkan ganjaran dan dendaan akibat daripada peraturan yang
ditetapkan.
Dalam model Disiplin Asertif, guru perlu mengendalikan
bilik darjah dengan berinteraksi secara tenang, serius dan konsisten dengan murid.
Canter menyatakan bahawa murid-murid berhak untuk mendapatkan suasana pembelajaran
yang tenang dan teratur manakala guru pula berhak untuk mengajar tanpa
gangguan. Canter berpendapat pihak pentadbir sekolah dan ibu bapa murid-murid
perlu memberikan sokongan terhadap sistem pengurusan guru di dalam bilik
darjah.
Menurut Canter, murid-murid memilih untuk bertingkah laku . Oleh yang demikian, guru perlu menyediakan
persekitaran pembelajaran yang dapat membantu murid memilih tingkah laku yang
sesuai dan bermanfaat. Untuk mencapai persekitaran yang kondusif,
keperluan-keperluan guru dan murid perlu dipenuhi melalui pengurusan bilik
darjah yang asertif. Hal ini boleh dilakukan dengan mengadakan peraturan
tingkah laku yang jelas di dalam bilik darjah. Apabila murid-murid mematuhi
peraturan-peraturan yang telah ditetapkan, guru memberikan peneguhan seperti
penghargaan dan pujian. Sebaliknya apabila murid melanggar peraturan, guru
mengenakan peneguhan negatif yang berstruktur, iaitu murid-murid sedaya upaya akan
mengelak daripada akibat dengan mematuhi peraturan.
Dalam Model
Asertif ini, guru-guru diberikan cadangan mengenai cara-cara untuk membimbing
murid-murid supaya murid-murid dapat menunjukkan tingkah laku yang diingini. Perhatian
yang positif perlu sentiasa diberikan kepada murid-murid, berinteraksi dengan
murid-murid serta mewujudkan hubungan saling mempercayai dan menghormati antara
satu sama lain.
Konsep utama dalam Model Disiplin Asertif Canter, ialah
guru mempunyai hak untuk mengajar secara professional dan tanpa gangguan. Murid-murid
pula mempunyai hak untuk belajar dalam keadaan yang selamat dan tenang. Hak-hak
ini boleh dilaksanakan sekiranya guru bertanggungjawab memastikan tiada perkara
atau tindakan yang boleh menghalang murid-murid daripada mendapatkan hak
mereka. Model Asertif Disiplin menggariskan tiga jenis guru iaitu guru yang
agresif, guru yang tidak asertif dan guru yang asertif.
a) Guru yang agresif
Jenis guru yang agresif merupakan kalangan
guru yang garang , kasar, tidak mesra, tidak bertimbang rasa dan sering menganggap
murid sebagai musuh. Guru yang bersifat agresif ini berpendapat, untuk
mengekalkan dan menguruskan aktiviti bilik darjah, mereka sebagai guru mesti
menunjukkan kuasa dengan menetapkan peraturan dan tidak perlu bertolak ansur
dengan murid. Mereka hanya memberikan arahan dan murid-murid perlu mengikut
arahan tanpa bantahan. Ekspresi muka mereka sentiasa serius dan tegas.
Guru-guru ini selalu menggunakan arahan-arahan yang keras dan tegas seperti ‘Duduk’, ‘Diam’, ‘Dengar sini!’.. Arahan-arahan
sebegini tidak menunjukkan kemesraan dan membuatkan murid berasa terancam dan
menjadikan murid-murid hilang minat untuk belajar.
b) Guru yang tidak asertif
Jenis guru yang kedua pula ialah merupakan
guru yang menggunakan pendekatan yang pasif terhadap murid. Guru jenis ini
gagal membantu murid-murid untuk membuat jangkaan tingkah laku yang diingini
dan tidak konsisten dalam menangani tingkah laku murid. Kadangkala guru yang
tidak asertif ini membenarkan suatu tingkah laku yang ditunjukkan di dalam
bilik darjah tetapi pada masa yang lain mereka memarahi murid yang melakukan
tingkah laku terssebut. Mereka selalu menggunakan frasa-frasa seperti ‘Tolonglah berkelakuan elok sikit’ atau ‘Berapa kali cikgu cakap, tolong diam!’. Mereka
kelihatan kelam-kabut, tidak konsisten, tidak tegas dan sampai ketikanya
murid-murid tidak akan lagi menghormati guru jenis ini. Kadangkala guru jenis
ini akan menjadi putus asa dan tiba-tiba menjadi terlampau garang dengan
murid-murid, tindakan guru yang tidak konsisten ini akan menyebabkan murid
keliru dengan jangkaan dan tindakan guru. Hal ini menyebabkan aktiviti P&P
gagal dan tidak mencapai objektif yang disasarkan.
c) Guru yang asertif
Seterusnya, jenis guru yang asertif pula
merupakan guru yang Jelas, yakin dan menyatakan jangkaan dan arahan yang
konsisten dengan tegas. Guru yang asertif sering membina hubungan saling
mempercayai dengan murid-murid dan membimbing murid-murid cara untuk
menunjukkan tingkah laku yang menggalakkan kerjasama antara gur dengan
murid-murid. Canter berpendapat pendekatan yang terbaik untuk menguruskan
disiplin bilik darjah adalah dengan menggunkan pendekatan asertif. Guru yang
mengamalkan pendekatan asertif ini tahu perkara yang diingini daripada
murid-muridnya. Mereka akan menyatakan dengan jelas kemahuan mereka terhadap
tingkah laku murid dan menyokong tindakan-tindakan mereka dengan perlakuan yang
boleh diterima oleh murid. Sebagai contoh, rutin dan perturan bilik darjah
ditetapkan dengan jelas dan diterangkan kepada murid-murid tentang kepentingan
rutin dan peraturan tersebut. Murid-murid juga diberitahu perasaan guru
sekiranya mereka mematuhi atau melanggar peraturan tersebut. Murid-murid
diterangkan akibat-akibat yang munasabah sekiranya mereka melanggar peraturan.
Penjelasan guru diterangkan secara perbincangan dengan murid-murid dan bukannya
berbentuk ancaman.
Murid-murid juga sedar dan jelas sebab
peraturan tersebut diadakan dan tahu akan kesan apabila peraturan tersebut
tidak dipatuhi. Guru yang asertif akan membantu murid-muridnya untuk memahami
bentuk tingkah laku yang dapat membawa kejayaan dan tingkah laku yang
menyusahkan dan ke arah kegagalan. Guru asertif tidak membawa imej yang garang,
kasar atau terlampau tegas. Mereka dapat mengenal pasti peraturan-peraturan
yang perlu dipatuhi oleh murid-murid dan pada masa yang sama mengambil berat
dan berlaku adil terhadap semua murid. Mereka memberikan arahan dengan jelas
dan tegas. Contohnya, ‘Peraturan kelas
kita ialah angkat tangan untuk menjawab soalan’ atau ‘Angkat tangan dan tunggu dengan
senyap, cikgu akan panggil awak’.
Setiap
jenis guru ini akan memberikan kesan kepada pengurusan disiplin di dalam bilik
darjah. Guru yang agresif akan menjadikan bilik darjah suram dan tidak menyeronokkan
dan murid berasa takut dan terancam dengan perwatakan guru dan sering berasa
tidak selesa. Hal ini akan menjadi penghalang kepada hubungan baik antara guru
dengan murid. Hasilnya murid akan memberontak dan menunjukkan kelakuan negatif
terhadap pembelajaran dan guru.
Guru
yang tidak asertif pula akan menjadikan
murid berasa kurang selamat dan berputus asa di dalam bilik darjah. Guru dalam
kategori ini tidak dapat memenuhi keperluan murid dan seterusnya akan
memberikan tekanan kepada kedua-dua belah pihak. Kadangkala jenis guru tidak
asertif ini suka bertindak dengan tegas dan kadangkala hanya membiarkan sahaja
tingkah laku tersebut berlaku di dalam bilik darjah. Hal ini akan menyebabkan
murid berasa keliru dan akan membuatkan hilang rasa hormat murid terhadap guru.
Guru
yang asertif pula akan memberikan manfaat kepada kedua-dua belah pihak guru dan
murid. Guru asertif memberikan peluang kepada guru dan murid untuk memenuhi
keperluan masing-masing. Mereka menggalakkan kerjasama dan membantu murid-murid
mengaplikasikan tingkah laku yang diingini. Guru boleh diharapkan untuk
memberikan jangkaan yang sesuai kepada tingkah laku dan kebolehan mereka. Guru
asertif bersifat konsisten, adil dan boleh memenuhi kehendak murid. Hal ini
dapat membantu membina persekitaran pembelajaran yang tenang dan menyokong
perkembangan pembelajaran murid.
Cara
pengurusan disiplin asertif dapat dirumuskan melalui konsep yang telah
dibincangkan. Canter mencadangkan guru-guru perlu membuat perancangan disiplin
secara bertulis dan formal yang menyatakan dengan jelas peraturan dan rutin,
pengiktirafan dan akibat daripada salah laku. Peraturan dinyatakan dengan jelas
tentang tingkah laku yang diingini daripada murid, iaitu tingkah laku ini boleh
diperhatikan dengan jelas oleh guru dan tidak berbentuk akademik seperti
meminta murid menghantar latihan yang sudah siap kepada guru dan mengambil
latihan pengayaan bagi memenuhi masa yang ada.
Menurut
Canter, pengiktirafan perlu digunakan selalu bagi meningkatkan konsep kendiri
dan keyakinan diri murid. Pengiktirafan dilihat merujuk kepada perhatian khusus
yang diberikan oleh guru apabila murid menunjukkan tingkah laku yang diingini.
Dengan cara ini, guru dilihat sebagai penggalak kepada tingkah laku yang diingini
dan boleh membina persekitaran pembelajaran yang positif. Cara yang
boleh digunakan untuk memberikan pengiktirafan
kepada murid termasuklah memberikan galakan, menghargai tingkah laku
murid, memberikan komen positif dan memaklumkan tingkah laku murid yang baik
kepada ibu bapa.
Akibat
atau tindakan pembetulan boleh dikenakan kepada murid-murid yang mengganggu hak
murid-murid lain untuk belajar dengan selesa. Tindakan pembetulan bukanlah
bertujuan untuk mendera murid secara fizikal atau psikologi walaupun kadangkala
tindakan pembetulan akan menimbulkan rasa kurang selesa murid. Canter
menegaskan matlamat tindakan pembetulan dapat memberikan keadilan kepada semua
dan tindakan itu perlu konsisten. Apabila tindakan pembetulan hendak dikenakan
kepada murid, murid tersebut perlu diberitahu bahawa disebabkan tingkah laku
yang ditunjukkan oleh mereka bercanggah dengan peraturan yang telah ditetapkan,
maka tindakan pembetulan ini perlu dilaksanakan. Guru perlu merancang dan
melaksanakan pelan-pelan pengurusan disiplin bagi menjelaskan
peraturan-peraturam yang dilaksanakan.
Guru-guru boleh menggunakan langkah-langkah bagi
menerangkan pelan-pelan pengurusan disiplin kepada murid-murid. Pertamanya,
guru perlu menerangkan kepada murid-murid mengapa peraturan-peraturan tersebut diperlukan.
Hal ini bertujuan memberikan pemahaman kepada murid-murid mengenai kehendak
guru terhadap murid-murid. Seterusnya, guru perlulah menerangkan kepada
murid-murid bagaimana peraturan yang telah dibuat itu perlu dilaksanakan supaya
murid-murid faham dan jelas akan tanggungjawab yang perlu dibuat berdasarkan
peraturan tersebut. Guru perlu menyemak kefahaman murid terhadap peraturan yang
telah diterangkan. Guru perlu menerangkan ganjaran yang akan diperoleh oleh
murid-murid jika mengikut peraturan ataupun melanggar peraturan. Seterusnya, tindakan
pembetulan perlu dikenakan kepada sesiapa yang melanggar peraturan dan guru
harus menerangkan dan menunjukkan mengapa pembetulan perlu dikenakan.
Seterusnya, guru perlu menyemak semula kefahaman murid sama ada murid lebih
memahami atau sebaliknya dan tindakan susulan perlu dilakukan sekiranya murid
masih tidak memahami.
RUMUSAN
Secara keseluruhannya dapat dilihat, model disiplin
Skinner dan model disiplin Asertif Canter saling mempunyai perkaitan dan bersesuaian
dilaksanakan di dalam bilik darjah. Guru-guru yang ingin menggunakan model
Skinner ini perlu menganalisa tingkah laku murid-murid di dalam bilik darjah
terlebih dahulu. Guru perlu mengkaji tingkah laku yang telah ditunjukkan dan
akibat-akibat yang telah digunakan terhadap beberapa tingkah laku yang telah
ditunjukkan. Kemudian guru boleh membuat pelan modifikasi tingkah laku dengan
menyenaraikan tingkah laku yang memerlukan perhatian yang khusus. Kenal pasti
peraturan, peneguhan-peneguhan positif sekerap yang mungkin apabila murid
menunjukkan tingkah laku yang diingini.
Model Modifikasi Tingkah Laku Skinner menggunakan prinsip
peneguhan yang menggunakan elemen-elemen luaran untuk meningkatkan tingkah laku
yang diingini manakala Model Disiplin Asertif Canter berasaskan peneguhan
terhadap tingkah laku yang diingini dan penerimaan murid terhadap akibat
daripada tingkah laku yang ditunjukkan. Model Akibat Logikal Dreikurs pula
menekankan kepentingan guru memberikan kepercayaan dan tanggungjawab kepada murid-murid
untuk bersama-sama menjaga disiplin di dalam bilik darjah.
Model Modifikasi Tingkah laku
Skinner sebenarnya merujuk kepada langkah-langkah yang digunakan oleh guru
untuk membentuk tingkah laku melalui peneguhan berkala. Peneguhan postif ialah
rangsangan yang diberikan untuk meningkatkan tingkah laku yang diingini
manakala peneguhan negatif ialah rangsangan dikeluarkan untuk meningkatkan
tingkah laku yang diingini. Berbeza dengan dendaan yang merupakan tindakan yang
diambil untuk mengurangkan tingkah laku yang tidak diingini.
Model Disiplin Asertif Canter pula
menekankan tentang hak guru dan murid dalam pengurusan bilik darjah. Hak murid
untuk belajar dalam persekitaran bilik darjah yang kondusif dan hak guru untuk
mengajar tanpa gangguan. Oleh itu, penguatkuasaan peraturan perlu untuk
memastikan aktiviti bilik darjah berjalan lancar.
Terdapat
beberapa kekuatan dan kelemahan dalam ketiga-tiga model ini. Saya akan
memulakan dengan Model Modifikasi Tingkah laku Skinner. Antara Kekuatan untuk
model ini ialah strategi-strategi modifikasi mempunyai kebolehpercayaan yang
tinggi di mana model ini menekankan tentang peneguhan. Murid-murid akan
membetulkan tingkah laku mereka. Seterusnya ialah penggunaan strategi
modifikasi tingkah laku mendesak guru menjadi lebih sedar dan peka tentang apa
yang berlaku di dalam bilik darjah. Dan yang ketiga ialah program modifikasi
tingkah laku memastikan agar guru menjadi lebih tekal dari segi penyelesaian
dispilin dalam bilik darjah.
Kelemahan Model Modifikasi tingkah
laku Skinner ini pula menunjukkan murid dimanipulasi untuk melakukan sesuatu
kerana inginkan ganjaran yang dijanjikan dan bukan kerana kepuasan intrinsik.
Yang kedua ialah model ini agak merbahaya jika digunakan oleh guru yang kurang
peka dan tidak beretika dan boleh menimbulkan rasa benci dalam diri murid
terhadap guru dan sekolah. Yang ketiga pula ganjaran bagi seorang murid mungkin
merupakan hukuman bagi murid yang lain. Guru juga sukar mengenalpasti ganjaran
yang selaras dengan keperluan setiap murid.
Kekuatan bagi Model Disiplin Asertif
Canter pula ialah model ini memanfaatkan guru khususnya guru permulaan. Guru
tidak perlu fikirkan bagaiman untuk menangani tingkah laku bermasalah yang
timbul kerana sudah mempunyai satu rujukan sedia ada sebaik sahaja pelan
disiplin dibentuk dan diluluskan oleh pihak pentadbiran. Kedua ialah merupakan
tindakan ke atas tingkah laku murid, dan bukan wataknya. Apabila peraturan
bilik darjah dilanggar, guru menguatkuasakan konsekuen yang setimpal tanpa
sikap subjektif berhubung peribadi murid yang berkenaan.
Kelemahan bagi Model Disiplin
Asertif Canter pula ialah keberkesanan satu program disiplin tidak boleh
dinilai dari segi kejayaan mencegah murid-murid daripada melakukan salah laku.
Murid-murid perlu diajar bagaimana dan betapa penting menjadi seorang murid
yang berkelakuan baik. Kedua, model ini mewujudkan persekitaran authoritarian
di mana murid hanya akur kepada kehendak guru. Murid terpaksa memikul
tanggungjawab atas sebarang salah laku yang timbul.
Nama : Mohammad Yusof Bin Abd Latip
No I/C : 900301-01-6801
Unit : PISMP Ambilan Januari 2010, Unit H2
Assalamualaikum W.B.T. Bersyukur saya
kehadrat Allah S.W.T, kerana dengan limpah dan rahmatnya, dapatlah saya
menyiapkan tugasan Kerja Kursus Pendek bagi kursus Pengurusan Bilik Darjah dan
Tingkah Laku. Pengurusan bilik darjah merupakan perkara utama yang menjadi
kepentingan bagi semua guru-guru dalam melaksanakan sesi pengajaran dan
pembelajaran (P&P) agar segala objektif dan tujuan dapat dicapai.
Saya telah menerima tugasan KKBI bagi kursus EDU 3104
pada 22 Februari 2011 yang bertajuk Masalah Disiplin Dan Tingkah Laku
Bermasalah Dalam Bilik Darjah. Objektif tugasan KKBI ini adalah bertujuan
supaya guru pelatih dapat mengenal pasti ciri-ciri yang terdapat dalam pelbagai
model disiplin dalam bilik darjah. Selain itu, objektif tugasan ini juga adalah
menerangkan kepada guru pelatih mengenai perbandingan dan perbezaan, kekuatan
dan kelemahan sesuatu model disiplin bilik darjah. Seterusnya, melalui
pengetahuan yang diperoleh melalui tugasan ini, guru pelatih dapat
mengaplikasikan model disiplin yang dirasakan sesuai dalam pengurusan tingkah
laku dalam bilik darjah.
Dalam tugasan KKBI Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkah
Laku ini, saya dikehendaki melaksanakan dalam kumpulan bertiga atau berempat.
Saya telah terpilih untuk berada dalam kumpulan yang mempunyai empat orang
ahli. Setelah mendapat soalan tugasan daripada pensyarah, kami pelatih unit H2
telah membuat pembahagian kumpulan. Saya telah terpilih untuk bersama Nur
Balkis Bt Omar, Siti Aishah Bt Halim dan Nur Izzati Bt Hasbullah dalam kumpulan
yang sama. Setelah itu, kami telah membuat perbincangan ringkas dan
membahagikan tugasan kepada setiap ahli kumpulan. Saya telah
dipertanggungjawabkan untuk melaksanakan sub tugasan nombor enam, iaitu untuk
menjelaskan bagaimana guru dapat memanfaatkan mana-mana dua model disiplin
dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Di kesempatan yang ada, saya telah membuat pencarian
maklumat sama ada dalam buku ataupun di laman sesawang mengenai tajuk yang
signifikan dengan sub tugasan yang dipertanggungjawabkan kepada saya. Melalui
pencarian tersebut, saya telah dapat beberapa bahan yang dirasakan sesuai dan
perlu untuk menyempurnakan tuntutan tugasan tersebut.
Sebelum melaksanakan tugasan, saya telah membaca secara
ringkas terlebih dahulu model-model disiplin yang telah diperkenalkan oleh
tokoh-tokoh seperti Skinner dan Asertif Canter. Model
Modifikasi tingkah Laku Skinner telah diperkenalkan oleh Burrhus Frederic
Skinner (1904-1990) manakala Model Disiplin Asertif Canter pula diperkenalkan
oleh Lee dan Marlene Canter pada tahun 1976.
Semasa
melaksanakan tugasan ini, saya juga melaksanakan tugasan KKBI daripada subjek
yang lain. Namun begitu, ini bukan merupakan alasan bagi saya untuk tidak
menyiapkan tugasan ini. Berkat
kesungguhan dan dorongan daripada rakan-rakan, Alhamdulillah, akhirnya saya
berjaya menyiapkan tugasan ini.
Pelbagai
pengalaman yang telah saya perolehi sepanjang melaksanakan tugasan KKBI ini.
Melaluinya, saya telah dapat mengeratkan lagi hubungan silaturahim bersama
rakan sekumpulan. Saya telah dapat mempelajari sifat sabar dalam melaksanakan
tugasan dan ragam manusia. Jika sebelum ini saya berasa kurang sabar dan sering
terburu-buru dalam melaksanakan sesuatu, kini saya telah mempelajari untuk
mengatasinya.
Dalam
penghasilan tugasan ini juga, saya dapat mengulangkaji pelajaran yang telah
saya pelajari. Saya lebih memahami apa itu model disiplin dan apa
kepentingannya dalam menguruskan bilik darjah. Saya juga telah memahami cara
tindakan yang perlu dilakukan bagi mengawal keadaan bilik darjah iaitu dengan
memberikan peraturan dan menguatkuasakannya secara berterusan. Selain itu,
murid-murid perlu diberikan dendaan dan pembetulan di atas kesalahan yang telah
dilakukan yang bertujuan untuk menghilangkan tingkah laku yang tidak diingini.
Kesimpulannya,
pelbagai ilmu dan pengalaman yang bermanfaat dapat saya perolehi melalui
tugasan KKBI ini. Pengurusan bilik darjah yang berkesan sangat berkait rapat
dengan kaedah, teknik dan pendekatan yang digunakan dalam proses pengajaran dan
pembelajaran dan gabungan yang mantap ini akan menyebabkan objektif dan
matlamat tercapai dengan jayanya. Akhir sekali, saya berharap ilmu dan
pengetahuan yang saya perolehi melalui tugasan KKBI ini dapat membantu saya
untuk menjadi guru yang cemerlang dan seterusnya menjadikan generasi akan
datang sebagai generasi yang berilmu pengetahuan yang tinggi selaras dengan
hasrat wawasan 2020.
REFLEKSI PEMBENTANGAN
Pengurusan bilik darjah merupakan agenda utama bagi bakal
guru dan guru kerana melalui pengurusan bilik darjah yang berkesan,
persekitaran pembelajaran yang kondusif dapat dilaksanakan. Berdasarkan
pembentangan tutorial minggu kelima yang telah dibentangkan oleh dua orang ahli
kumpulan, terdapat dua soalan yang perlu dijawab iaitu jelaskan tentang konsep
dan pelaksanaan Penilaian Kendalian Berasaskan Sekolah dan bincangkan peranan
guru dalam pengurusan pentaksiran guru dalam bilik darjah.
Menurut pembentangan yang dibentangkan oleh Nur Balkis Bt
Omar dan Siti Aishah Bt Halim, soalan yang pertama iaitu konsep dan pelaksanaan
Penilaian Kendalian Berasaskan Sekolah terbahagi kepada dua iaitu konsep dan
pelaksanaan.
Berdasarkan bahagian pertama iaitu konsep, Penilaian
Kendalian Berasaskan Sekolah dilihat lebih bersifat formatif dengan
mengutamakan kemajuan setiap murid dari satu peringkat ke satu peringkat.
Melaluinya, guru dapat melaksanakan diagnostik yang bertujuan untuk mengesan
perkembangan murid dari semasa ke semasa dan seterusnya memberikan guru peluang
untuk memperbetulkan kesilapan dan memperbaikai kelemahan murid serta merta.
Selain itu guru dapat mengenal pasti akan kelemahan dan memperkembangkan lagi
potensi yang ada pada murid.
Dalam Pelaksanaan Penilaian Kendalian Berasaskan Sekolah,
terdapat dua jenis penilaian yang dilaksanakan di sekolah iaitu penilaian
formatif dan penilaian sumatif. Penilaian formatif merupakan Penilaian yang
dijalankan secara berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Maklumat
yang diperoleh memberikan maklum balas kepada guru tentang sejauh mana sesuatu
hasil pembelajaran telah dikuasai. Melaluinya, guru dapat mengetahui tentang
kelemahan dan kekuatan serta potensi seseorang murid dan mengambil tindakan
susulan yang sewajarnya.
Bagi penilaian sumatif pula, Penilaian ini sering
dikaitkan dengan penilaian pada akhir semester atau tahun. Penilaian ini
membezakan pencapaian seorang murid dengan murid lain dan dijadikan sebagai
penanda aras tahap pencaapaian seseorang murid tersebut. Penilaian ini juga
seringkali digunakan untuk membuat pemilihan.
Untuk melaksanakan penilaian, guru bertindak untuk
menentukan hasil pembelajaran yang hendak dinilai disamping merancang dan
membina instrumen penilaian. Setelah membina instrumen, guru perlu melaksanakan
penilaian serta merekodkan hasil penilaian murid. Setelah itu, guru perlu
menganalisis maklumat penilaian dan melalui maklumat tersebut, laporan dan
tindakan susulan perlu dilakukan.
Selain itu, melalui aktiviti penilaian, guru dapat memastikan perkembangan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu
dari aspek intelek, rohani, emosi dan jasmani selaras dengan Falsafah
Pendidikan Kebangsaan (FPK). Penilaian di sekolah haruslah memberi penekanan
kepada konsep penilaian yang berterusan terhadap perkembangan bagi kesemua
aspek tersebut bagi mencapai hasrat yang ingin dicapai.
Pelaksanaan penilaian
kendalian berasaskan sekolah yang sistematik perlu mengikut langkah-langkah yang berikut iaitu yang pertama merancang penilaian dan
menentukan hasil pembelajaran dan instrumen penilaian. Setelah itu, instrumen
penilaian perlu dibina dengan membuat jadual penentuan spesifikasi (JSU) dan
membina soalan atau instrumen. Setelah itu, penilaian yang dirancang perlu
dilaksanakan melalui pelbagai cara seperti pemerhatian, lisan dan juga
penulisan. Setelah itu, segala maklumat berdasarkan penilaian yang dibuat,
keputusan perlulah di rekodkan dan di analisis maklumat tersebut mengenai tahap
yang diperolehi daripada murid. Jika perlu, keputusan hasil penganalisian
maklumat perlu dilaporkan untuk makluman pihak tertentu.
Setelah mengetahui
kelemahan yang berlaku, penguasaan perkara yang diajar perlu dilakukan. Jika
murid-murid dapat menguasai perkara yang diajar, tindakan susulan perlu
dilakukan sebagai pengukuhan dan pengayaan dan meneruskan pelajaran yang baru.
Jika sebaliknya murid-murid tidak dapat menguasai perkara yang diajar, tidakan
susulan pemulihan perlu dilakukan dan setelah itu penilaian perlu dibuat bagi
menilai tahap murid. Guru perlu menentukan hasil pembelajaran yang
hendak dinilai, kaedah penilaian dan instrument yang perlu digunakan.
Seterusnya, dari segi
perlaksanaan, peranan umum guru perlu diketahui oleh semua iaitu peranan guru
merangkumi pengurusan pentaksiran dalam bilik darjah. Keputusan pentaksiran
juga mempunyai implikasi penting bagi pembelajaran. Selain itu, guru dilihat berperanan
menyemak kembali alat pentaksiran yang digunakan supaya selaras dengan tujuan
pentaksiran.
Peranan
guru dalam proses penyediaan ujian dan peperiksaan pula, ujian dan peperiksaan
perlu merujuk kepada jenis buatan guru seperti ujian bulanan dan peperiksaan
pertengahan dan akhir tahun. Proses penyediaan item-item ujian dan peperiksaan
terbahagi kepada tiga fasa iaitu sebelum ujian, semasa ujian dan selepas ujian.
Fasa sebelum ujian,
bahan-bahan yang berkaitan dengan penilaian seperti sukatan pelajaran, buku
rujukan, soalan-soalan yang lepas diperlukan untuk dijadikan sebagai rujukan
dan panduan dalam menghasilkan soalan. Fasa semasa ujian pula, guru berperanan
memberikan pertimbangan yang serius kepada bilangan item, soalan-soalan yang
lepas, dan penggubalan item-item berdasarkan JSU mata pelajaran. Ketua panitia
atau guru cemerlang diperlukan sebagai pembimbing atau pakar rujuk. Setelah
moderasi, guru perlu membuat pindaan yang disyorkan oleh panel moderasi seperti
ketua panitia, guru kanan mata pelajaran dan guru cemerlang. Setelah pindaan
dibuat, draf terakhir disemak dan diluluskan oleh panel moderasi. Bagi menjamin
kualiti item yang dihasilkan, sebarang kertas yang diconteng dengan draf
hendaklah dihapuskan.
Setelah
fasa ujian, guru perlulah membuat pertimbangan terhadap bilangan kertas yang
sedia ada bagi satu-satu tahun persekolahan. Seterusnya, kertas soalan
dimasukkan dalam sampul mengikut gandaan 30 dan di simpan di dalam almari
berkunci dan dikeluarkan setengah jam sebelum pentadbiran ujian atau
peperiksaan tersebut.
No comments:
Post a Comment