1.0
PENDAHULUAN
Pendidikan Seni Visual bertujuan memberi peluang kepada
murid memupuk minat, memperkembang keperibadian, memberi kesedaran dan kepekaan
terhadap nilai-nilai kesenian dan alam sekitar serta kaitannya dengan mata
pelajaran lain. Murid di sekolah rendah pada keseluruhannya merupakan seorang
yang kreatif, ekspresif dan aktif. Pendidikan Seni Visual memainkan peranan
memperkembang sifat ini melalui persepsi visual, imaginasi dan daya pemikiran.
Kegiatan pemikiran, penerokaan dan reka bentuk dalam pelbagai jenis seni visual
akan membolehkan mereka menyatakan idea dan ekspresi diri. Pengalaman ini
penting kerana ia membantu murid membina keyakinan diri, membuat penilaian dan
mengenali cita rasanya sendiri.
Pendidikan Seni Visual sekolah rendah menyarankan
strategi pembelajaran yang bersepadu dalam mata pelajaran ini dan antara mata
pelajaran lain. Pengajaran dan pembelajaran akan lebih berkesan dengan aktiviti
kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif (KBKK). Setiap murid mempunyai
pelbagai kecerdasan seperti ruang visual, kinestetik, interpersonel dan
intrapersonel. Sifat ini amat penting untuk membantu murid berkarya,
berkomunikasi dan mengukuhkan koordinasi pancaindera secara seimbang. Proses
ini menjadikan pembelajaran lebih berkesan dan bermakna.
Dalam sukatan pelajaran Pendidikan Seni Visual Sekolah
Rendah, terdapat empat bidang kegiatan yang telah disusun iaitu bidang
menggambar, membuat corak dan rekaan, membentuk dan membuat binaan dan mengenal
kraf tradisional.
1.1. Menggambar
Mengambar adalah
satu bidang yang menegaskan perkembangan persepsi dan kemahiran
seseorang murid. Ia boleh melihat kemampuan murid terhadap aspek melukis serta
kegiatan mereka dalam membuat gambar dengan menggunakan pelbagai media dan
teknik. Aspek ruang, struktur, imbangan dan komposisi dalam sesuatu hasil
karya sangat di tekankan.
Aktiviti
seperti lukisan, catan, kolaj, montaj, cetakan, gosokan, resis, percikan dan
mozek adalah aktiviti yang boleh di laksanakan semasa proses menggambar selain meliputi penerokaan kesan seni serta mengenali
pelbagai alat bahan dan kegunaannya. Oleh itu pelbagai kemahiran asas dan teknik dalam
proses rekaan dapat di pelajari. Persepsi visual murid dan kesedaran terhadap
asas seni reka seperti warna, garisan, susunan dan kesannya boleh di tingkatkan.
1.2. Corak dan Rekaan
Corak ialah
susunan motif sama ada secara teratur, terancang atau secara bebas. Oleh itu
corak terdiri daripada Corak Terancang dan Corak Tidak Terancang. Corak juga
boleh terbentuk daripada bukan motif secara bebas atau Corak Tidak Terancang.
Motif, sama ada rupa atau bentuk asas dalam satu-satu rekaan atau gubahan terdiri
daripada motif flora, fauna, geometrikal dan organik.
Dalam
menghasilkan corak, secara amnya terbahagi kepada dua bentuk corak iaitu corak
terancang dan corak tidak terancang. Corak terancang dibuat menggunakan motif
yang disusun dengan teratur dan dalam susunan tertentu. Motif ini menghasilkan
corak yang mempunyai pelbagai jenis susunan, termasuk penggunaan garisan grid
dalam penghasilan corak. Corak tidak terancang dihasilkan secara bebas tanpa
mempunyai motif tertentu. Ia boleh dihasilkan dengan cara seperti merenjis,
meniup, mengayak, menggolek dan sebagainya.
1.3. Membentuk dan Membuat Binaan
Bidang kegiatan
ini menegaskan perkembangan persepsi murid terhadap aspek seni dari segi
bentuk, ruang, struktur, imbangan dan kestabilan. Berpandukan aspek tersebut
murid dapat memahami dengan lebih jelas bila mereka membentuk dan membina
sesuatu model. Bidang kegiatan membentuk dan membuat binaan juga mendedahkan murid
dengan penggunaan pelbagai bahan, alat dan teknik penghasilan. Ini memberi
peluang kepada murid berinteraksi secara kreatif dengan alat dan bahan, semasa
menjalankan proses penghasilan seni.
Terdapat
pelbagai teknik yang boleh digunakan untuk menghasilkan bentuk atau membuat
binaan. Antaranya ialah melalui teknik picitan, lipatan, potongan, cantuman,
pembungkusan, guntingan, luakan dan sebagainya. Biasanya teknik-teknik tersebut
dipilih berdasarkan kesesuaian bahan yang digunakan seperti teknik picitan, Lipatan , Potongan, Cantuman, pembungkusan , guntingan dan luakan.
1.4. Mengenal Kraf Tradisional
Kraf
tradisional boleh didefinisikan sebagai perusahaan (kerja seni) yang melibatkan
kemahiran kerja tangan yang memerlukan daya cipta oleh masyarakat yang diwarisi
turun-temurun. Di sekolah rendah, murid diperkenalkan dengan kraf tradisional
seperti alat domestik, alat pertahanan diri, ukiran kayu, anyaman,
tembikar dan sebagainya.
Alat domestik
merupakan alatan yang biasa di gunakan untuk aktivti seharian seperti senduk yang diperbuat daripada tempurung kelapa, kukur kelapa yang diperbuat
daripada besi dan kayu dan sebagainya yang menggunakan teknik luakan, dan sebagainya. Bagi alat pertahanan diri pula, alatan yang sering
dibuat iaitu keris, tombak, lawi ayam, lembing, sumpit dan sebagainya.
Ukiran
kayu
pula merupakan kraf tangan untuk menghiasi rumah seperti hiasan
pada bahagian pintu, siling, dinding, mahupun tebar layar. Teknik mengukir seperti bunga timbul
atau papan tebuk merupakan teknik
yang paling digemari .
Selain itu, kraf
tradisional anyaman adalah satu proses menjalin atau menjaringkan helaian daun buluh,
rotan, lidi, dan sebagainya dengan menggunakan cara serta peraturan tertentu
melalui teknik menyilang antara satu sama lain. Proses ini agak rumit dimana
daun akan dilayur supaya tahan lama. Proses anyaman dimulakan dengan lagang iaitu bilah daun dibentuk menjadi
V. Kelarai adalah corak atau motif berbentuk dam. Anyaman yang
tidak bercorak kelerai dipanggil ghadas.
Tembikar adalah sejenis barang kraf yg dihasilkan daripada tanah liat. Tembikar ini dibentuk kemudian dibakar. Alat yang digunakan adalah pisau, pengayak, pinggan, penggelek, dawai
pemotong, kayu pembentuk dan papan gelek
2.0 TEORI MEMBUAT CORAK DAN REKAAN
2.1 Definisi
2.1 Definisi
Corak
merupakan susunan motif sama ada secara teratur, terancang atau secara bebas.
Corak juga boleh terbentuk daripada bukan motif corak tidak terancang, sama ada
bentuk asas dalam satu-satu rekaan. Motif terdiri daripada motif flora, motif
fauna, motif geometrikal dan motif organik. Secara generalisasinya, corak
terdiri daripada dua iaitu corak dan rekaan terancang dan juga rekaan corak
tidak terancang.
Corak terancang
dibuat menggunakan motif yang disusun dengan teratur dan dalam susunan
tertentu. Motif ini menghasilkan corak yang mempunyai pelbagai jenis susunan
termasuk penggunaan garisan grid dalam penghasilan corak. Contohnya corak
teknik resis, corak teknik anyaman dan corak menggunakan garisan grid. .
Corak tidak terancang pula dihasilkan secara bebas tanpa mempunyai motif tertentu. Ia boleh dihasilkan dengan cara seperti merenjis, meniup , mengayak menggolek dan sebagainya.Contoh Corak teknik pualaman, corak tiupan, coak stensilan dan corak teknik cerminan. .
Corak tidak terancang pula dihasilkan secara bebas tanpa mempunyai motif tertentu. Ia boleh dihasilkan dengan cara seperti merenjis, meniup , mengayak menggolek dan sebagainya.Contoh Corak teknik pualaman, corak tiupan, coak stensilan dan corak teknik cerminan. .
2.2 Jenis-Jenis Susunan Dalam Corak Dan Rekaan
2.2.1 Susunan Ulang Sekata
Motif yang diulang secara berurutan dalam baris dan lajur yang sama bagi menghasilkan corak yang menarik. Susunan corak ini selalunya menggunakan garisan grid sebagai panduan.
.
2.2.2 Susunan Berselang Seli
2.2.2 Susunan Berselang Seli
Motif yang disusun secara berselang seli di antara motif yang lain atau di antara ruangan yang kosong. Penggunaan garisan grid dapat membantu menghasilkan corak yang menarik dan teratur.
.
2.2.3 Susunan Batu Bata
2.2.3 Susunan Batu Bata
Motif disusun secara berurutan pada baris atau lajur yang sama. Motif seterusnya disusun di antara pertemuan dua motif yang sebelumnya.
2.2.4 Susunan Bertimbal
Motif ini diwujudkan secara cerminan. Motif akan kelihatan dalam posisi yang bertentangan.
2.2.5 Susunan Bertindih
Motif yang
sama disusun secara
bertindih atau bertindan antara satu sama lain sehingga membentuk
corak yang menarik.
2.2.6 Susunan Beralun
2.2.6 Susunan Beralun
Motif yang
dihasilkan kelihatan berombak dalam
bentuk garisan yang sekata atau
tidak. Motif yang
digunakan boleh terdiri
daripada motif yang sama atau
berbeza.
2.2.7 Susunan Berpusat
2.2.7 Susunan Berpusat
Motif susunan berpusat berpunca daripada satu titik tengah yang dikembangkan. Motif ini boleh dihasilkan dalam bentuk bulatan, segi
empat, hexagon, oktagon dan sebagainya. .
2.3 Jenis-Jenis Motif Dalam Membuat Corak Dan Rekaan
Motif di dalam menghasilkan corak dan rekaan boleh didapati daripada rupa dan bentuk alam sedia ada seperti flora dan fauna. Selain itu, motif corak juga terdiri daripada bentuk0bentuk geometri asas seperti bulat, bujur, segitiga dan lain-lain. Selain itu juga, motif dalam membuat corak juga berbentuk angka dan huruf. Secara keseluruhannya, corak motif adalah berulang tetapi yang membezakannya adalah dari segi susunannya.
2.3 Jenis-Jenis Motif Dalam Membuat Corak Dan Rekaan
Motif di dalam menghasilkan corak dan rekaan boleh didapati daripada rupa dan bentuk alam sedia ada seperti flora dan fauna. Selain itu, motif corak juga terdiri daripada bentuk0bentuk geometri asas seperti bulat, bujur, segitiga dan lain-lain. Selain itu juga, motif dalam membuat corak juga berbentuk angka dan huruf. Secara keseluruhannya, corak motif adalah berulang tetapi yang membezakannya adalah dari segi susunannya.
3.0 RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SENI VISUAL
Tarikh :
14 Mac 2011
Hari :
Khamis
Masa :
11 Pagi – 12 Tengah Hari
Mata Pelajaran
: Pendidikan Seni Visual
Kelas :
Tahun 5 Cempaka
Bilangan Pelajar : 20
Orang
Bidang :
Membuat corak dan rekaan ( Terancang )
Aras
2 (i) Mencorak dengan menggunakan
pelbagai alat, bahan dan teknik
Kegiatan :
Teknik Cetakan dan Capan
Tajuk / Tema : Flora atau Bunga
Pengetahuan sedia ada :
1.
Murid-murid mempunyai pengetahuan sedia ada tentang anyaman.
2.
Murid-murid mempunyai pengetahuan konsep menghasilkan corak dengan
menggunakan bahan maujud.
Objektif Hasil Pembelajaran :
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid
dapat :
- Menghargai
keindahan alam ciptaan Tuhan
- Menajamkan
daya persepsi dan imaginasi melalui pancaindera
- Mengenal
pasti pelbagai kesan dan bentuk dengan menggunakan pelbagai bahan yang
berlainan
- Mengetahui
proses menghasilkan capan melalui penerokaan terhadap bahan alam
- Meningkatkan
kreativiti dan imaginasi dalam menghasilkan kegiatan seni
Penggabungjalinan kemahiran :
6. Menggabungjalinkan
mata pelajaran Bahasa Melayu berkenaan jenis-jenis sayur dan mata pelajaran
matematik berkenaan bentuk geometri.
Kemahiran Menilai Tambah
- Kemahiran berfikir -
Menjana idea, berfikir secara kreatif dan
Kritis
Penerapan Nilai
- Mensyukuri
nikmat kurniaan Tuhan
- Murid
dapat menghargai keindahan flora dan fauna
- Murid
menyukai keindahan dan kecantikan
Bahan Bantu Mengajar
a) Persediaan
Guru
i. Sayur-sayuran
(Bendi, Pelepah Betik)
ii. Warna
air, tali, kertas lukisan, span
iii. Persembahan
power point
iv. Kad
gambar
v. Alat
pemancar (LCD)
b) Persediaan
murid
i. Kertas
lukisan
ii. Warna
air
iii. Span
iv. Sayur-sayuran
(bendi)
Langkah / Masa
|
Isi Pengajaran
|
Aktiviti Pengajaran
Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
( 5 minit)
|
1.Guru menunjukkan kad hari jadi rekaan
sendiri yang mempunyai corak di kulitnya.
2.Guru menunjukkan sayur-sayuran kepada
murid.
3. Tajuk
i. Corak dan rekaan terancang
|
1.
Guru menunjukkan kad ucapan
2.
guru menunjukkan corak pada kad ucapan.
3.
Guru menunjukkan sayur-sayuran.
4.
guru meminta murid menyatakan nama sayur
5.
Guru memotong sayur yang ditunjukkan dan menunjukkan corak belahan sayur
tersebut.
|
1.
Murid-murid melihat kad ucapan yang ditunjukkan.
2.
Murid-murid melihat corak yang terdapat pada kad ucapan.
3.
Murid-murid melihat sayur yang ditunjukkan dan memberitahu nama sayur
4.
Murid-murid menyatakan corak pada kad ucapan sama dengan corak belahan sayur.
|
BBM :
KMT:
-
imaginasi
Kemahiran
mendengar
|
Langkah 1
(15 minit)
|
1.Guru menerangkan bahan dan alatan yang diperlukan untuk
membuat corak dan rekaan.
|
1.
Guru menggunakan LCD untuk memaparkan bahan dan alatan yang diperlukan.
2.
Guru meminta murid mengeluarkan alatan masing-masing.
3.
Guru meminta murid membahagikan kertas lukisan kepada dua bahagian
4.
Guru meminta murid memotong dua bahagian kertas lukisan
5.
Guru meminta murid mewarnakan latar setiap bahagian lukisan dengan warna
berbeza
|
1.
Murid-murid melihat paparan LCD
2.
Murid-murid mengeluarkan alatan masing-masing
3.
Murid-murid melipat kertas kepada dua bahagian
4.
Murid-murid memotong bahagian kertas lukisan
5.
Murid-murid mewarnakan latar belakang setiap bahagian kertas lukisan dengan
warna yang berbeza.
|
BBM:
|
Langkah 2
(10 Minit)
|
1.Guru meminta murid membuat anyaman untuk
dijadikan latar supaya lebih menarik.
2.Guru menunjukkan contoh gambar membuat
anyaman
|
1.
Guru meminta murid membahagikan kertas lukisan yang berwarna kepada empat
bahagian melintang
2.
Guru meminta murid memotong setiap bahagian tersebut.
3.
Guru meminta murid membuat anyaman dengan menggunakan bahagian kertas lukisan
tersebut.
4.
guru meminta murid menampal anyaman yang sudah siap di atas kertas lukisan
yang lain
|
1.
Murid membahagikan kertas lukisan yang diwarnakan kepada empat bahagian
melintang
2.
Murid-murid memotong setiap bahagian tersebut.
3.
Murid membuat anyaman dengan menggunakan bahagian kertas lukisan yang
dipotong.
4.
Murid menampal anyaman yang sudah siap di atas kertas lukisan yang lain.
|
Catatan
BBM :
- Power
point
- Pisau
- Pembaris
- Gam
- Kertas
lukisan
KMT:
|
Langkah 3
(25 Minit)
|
1.
Mengeluarkan bahan yang diperlukan untuk membuat capan.
|
1.
Guru meminta murid mengeluarkan sayur bendi dan daun betik dan warna air
2.
Guru meminta murid memotong sayur bendi secara menyerong.
3.
Guru meminta murid membancuh warna di dalam bekas.
4.
Guru meminta murid menyapu warna dipermukaan keratan bendi dan mengecap di
permukaan kertas lukisan.
5.
Murid diminta mengulangi teknik capan
tersebut sehingga sempurna.
6.
Guru meminta murid menulis ucapan di dalam kad tersbut.
|
1.
Murid mengeluarkan bendi dan daun betik dan warna air.
2.
Murid memotong bendi secara menyerong.
3.
Murid membancuh warna di dalam bekas.
4.
Murid menyapu warna di permukaan keratan bendi dan mengecap di atas kertas
lukisan yang dianyam.
5.
Murid-murid menyempurnakan teknik capan sehingga siap.
6.
Murid menulis kad ucapan
|
BBM:
KMT:
Menjana idea
|
Penutup
(5 minit)
|
1. Penerapan nilai
|
1.
Guru merumuskan isi pelajaran
2.
Guru bersoal jawab dengan murid berkaitan tajuk yang dibincangkan.
3.
Guru meminta murid menyerahkan kad ucapan hari lahir untuk di semak.
4.
Guru meminta murid menyanyikan lagu selamat hari lahir
|
1.
Murid mendengar rumusan daripada guru
2.
Murid menjawab soalan yang diajukan oleh guru.
3.
Murid menyerahkan kad ucapan untuk disemak.
4.
Murid-murid menyanyikan lagu selamat hari lahir dengan penuh semangat.
|
|
Catatan
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ulasan Pensyarah
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
No comments:
Post a Comment