Setitis Tinta Seribu Bicara

pergilah berjuang wahai teman
pergilah berjihad wahai taulan
carilah guru, dapatkan pengetahuan
tanggungjawab digalas dan bukannya beban
kewajipan manusia sepanjang zaman
"negeri China", pepatah berpesan
menuntutlah ilmu sehingga ke kuburan
menjadi peneman sepanjang zaman
ilmu bukan untuk dimegah, tetapi menjadi pedoman
yang membezakan manusia dan haiwan
yang mempunyai akal dan juga fikiran
sebagai khalifah amanah di diberikan
mentadbir alam ciptaan Tuhan
sesungguhnya, hidupnya insan
mempunyai tugas dan peranan
agar bersedia di hari kemudian....





Monday, January 21, 2013

PSV 3104 - Corak dan Rekaan (Terancang)


1.0   PENDAHULUAN

Pendidikan Seni Visual bertujuan memberi peluang kepada murid memupuk minat, memperkembang keperibadian, memberi kesedaran dan kepekaan terhadap nilai-nilai kesenian dan alam sekitar serta kaitannya dengan mata pelajaran lain. Murid di sekolah rendah pada keseluruhannya merupakan seorang yang kreatif, ekspresif dan aktif. Pendidikan Seni Visual memainkan peranan memperkembang sifat ini melalui persepsi visual, imaginasi dan daya pemikiran. Kegiatan pemikiran, penerokaan dan reka bentuk dalam pelbagai jenis seni visual akan membolehkan mereka menyatakan idea dan ekspresi diri. Pengalaman ini penting kerana ia membantu murid membina keyakinan diri, membuat penilaian dan mengenali cita rasanya sendiri.
Pendidikan Seni Visual sekolah rendah menyarankan strategi pembelajaran yang bersepadu dalam mata pelajaran ini dan antara mata pelajaran lain. Pengajaran dan pembelajaran akan lebih berkesan dengan aktiviti kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif (KBKK). Setiap murid mempunyai pelbagai kecerdasan seperti ruang visual, kinestetik, interpersonel dan intrapersonel. Sifat ini amat penting untuk membantu murid berkarya, berkomunikasi dan mengukuhkan koordinasi pancaindera secara seimbang. Proses ini menjadikan pembelajaran lebih berkesan dan bermakna.
Dalam sukatan pelajaran Pendidikan Seni Visual Sekolah Rendah, terdapat empat bidang kegiatan yang telah disusun iaitu bidang menggambar, membuat corak dan rekaan, membentuk dan membuat binaan dan mengenal kraf tradisional.


1.1.  Menggambar
Mengambar  adalah  satu bidang yang menegaskan perkembangan persepsi dan kemahiran seseorang murid. Ia boleh melihat kemampuan murid terhadap aspek melukis serta kegiatan mereka dalam membuat gambar dengan menggunakan pelbagai media dan teknik. Aspek ruang, struktur, imbangan dan komposisi dalam sesuatu hasil karya  sangat di tekankan.
Aktiviti seperti lukisan, catan, kolaj, montaj, cetakan, gosokan, resis, percikan dan mozek adalah aktiviti yang boleh di laksanakan semasa proses menggambar selain  meliputi penerokaan kesan seni serta mengenali pelbagai alat bahan dan kegunaannya. Oleh itu  pelbagai kemahiran asas dan teknik dalam proses rekaan dapat di pelajari. Persepsi visual murid dan kesedaran terhadap asas seni reka seperti warna, garisan, susunan dan kesannya boleh di tingkatkan.

1.2. Corak dan Rekaan
Corak ialah susunan motif sama ada secara teratur, terancang atau secara bebas. Oleh itu corak terdiri daripada Corak Terancang dan Corak Tidak Terancang. Corak juga boleh terbentuk daripada bukan motif secara bebas atau Corak Tidak Terancang. Motif, sama ada rupa atau bentuk asas dalam satu-satu rekaan atau gubahan terdiri daripada motif flora, fauna, geometrikal dan organik.
Dalam menghasilkan corak, secara amnya terbahagi kepada dua bentuk corak iaitu corak terancang dan corak tidak terancang. Corak terancang dibuat menggunakan motif yang disusun dengan teratur dan dalam susunan tertentu. Motif ini menghasilkan corak yang mempunyai pelbagai jenis susunan, termasuk penggunaan garisan grid dalam penghasilan corak. Corak tidak terancang dihasilkan secara bebas tanpa mempunyai motif tertentu. Ia boleh dihasilkan dengan cara seperti merenjis, meniup, mengayak, menggolek dan sebagainya.


1.3. Membentuk dan Membuat Binaan
Bidang kegiatan ini menegaskan perkembangan persepsi murid terhadap aspek seni dari segi bentuk, ruang, struktur, imbangan dan kestabilan. Berpandukan aspek tersebut murid dapat memahami dengan lebih jelas bila mereka membentuk dan membina sesuatu model. Bidang kegiatan membentuk dan membuat binaan juga mendedahkan murid dengan penggunaan pelbagai bahan, alat dan teknik penghasilan. Ini memberi peluang kepada murid berinteraksi secara kreatif dengan alat dan bahan, semasa menjalankan proses penghasilan seni.
Terdapat pelbagai teknik yang boleh digunakan untuk menghasilkan bentuk atau membuat binaan. Antaranya ialah melalui teknik picitan, lipatan, potongan, cantuman, pembungkusan, guntingan, luakan dan sebagainya. Biasanya teknik-teknik tersebut dipilih berdasarkan kesesuaian bahan yang digunakan seperti teknik picitan,  Lipatan , Potongan,  Cantuman, pembungkusan , guntingan dan  luakan.

1.4. Mengenal Kraf Tradisional
Kraf tradisional boleh didefinisikan sebagai perusahaan (kerja seni) yang melibatkan kemahiran kerja tangan yang memerlukan daya cipta oleh masyarakat yang diwarisi turun-temurun. Di sekolah rendah, murid diperkenalkan dengan kraf tradisional seperti alat domestik, alat pertahanan diri, ukiran kayu, anyaman, tembikar  dan sebagainya.
 Alat domestik  merupakan alatan yang biasa di gunakan untuk aktivti seharian seperti  senduk yang diperbuat  daripada tempurung kelapa, kukur kelapa yang diperbuat daripada besi dan kayu dan sebagainya yang menggunakan teknik  luakan, dan sebagainya. Bagi alat pertahanan diri  pula, alatan yang sering dibuat iaitu keris, tombak, lawi ayam, lembing, sumpit dan sebagainya. 

            Ukiran  kayu pula  merupakan  kraf tangan untuk menghiasi rumah seperti hiasan pada bahagian pintu, siling, dinding, mahupun tebar layar. Teknik  mengukir seperti  bunga timbul  atau papan tebuk  merupakan teknik yang paling digemari .

Selain itu, kraf tradisional  anyaman adalah satu proses menjalin atau menjaringkan helaian daun buluh, rotan, lidi, dan sebagainya dengan menggunakan cara serta peraturan tertentu melalui teknik menyilang antara satu sama lain. Proses ini agak rumit dimana daun akan dilayur supaya tahan lama. Proses anyaman dimulakan dengan  lagang iaitu bilah daun dibentuk menjadi V.  Kelarai adalah  corak atau motif berbentuk dam. Anyaman yang tidak  bercorak kelerai  dipanggil ghadas.
 Tembikar adalah sejenis barang kraf yg dihasilkan daripada  tanah liat. Tembikar ini dibentuk  kemudian dibakar. Alat yang digunakan  adalah pisau, pengayak, pinggan, penggelek, dawai pemotong, kayu pembentuk dan  papan gelek



2.0  TEORI MEMBUAT CORAK DAN REKAAN

2.1 Definisi

Corak merupakan susunan motif sama ada secara teratur, terancang atau secara bebas. Corak juga boleh terbentuk daripada bukan motif corak tidak terancang, sama ada bentuk asas dalam satu-satu rekaan. Motif terdiri daripada motif flora, motif fauna, motif geometrikal dan motif organik. Secara generalisasinya, corak terdiri daripada dua iaitu corak dan rekaan terancang dan juga rekaan corak tidak terancang.

Corak terancang dibuat menggunakan motif yang disusun dengan teratur dan dalam susunan tertentu. Motif ini menghasilkan corak yang mempunyai pelbagai jenis susunan termasuk penggunaan garisan grid dalam penghasilan corak. Contohnya corak teknik resis, corak teknik anyaman dan corak menggunakan garisan grid.                                              .
             
            Corak tidak terancang pula dihasilkan secara bebas tanpa mempunyai motif tertentu. Ia boleh dihasilkan dengan cara seperti merenjis, meniup , mengayak menggolek dan sebagainya.Contoh Corak teknik pualaman, corak tiupan, coak stensilan dan corak teknik cerminan.               .







2.2 Jenis-Jenis Susunan Dalam Corak Dan Rekaan

2.2.1 Susunan Ulang Sekata

         Motif yang diulang secara berurutan dalam baris dan lajur yang sama bagi menghasilkan corak yang menarik. Susunan corak ini selalunya menggunakan garisan grid sebagai panduan.  
               .

2.2.2 Susunan Berselang Seli

         Motif yang disusun secara berselang seli di antara motif yang lain atau di antara ruangan yang kosong. Penggunaan garisan grid dapat membantu menghasilkan corak yang menarik dan teratur.
           .
2.2.3 Susunan Batu Bata

         Motif disusun secara berurutan pada baris atau lajur yang sama. Motif seterusnya disusun di antara pertemuan dua motif yang sebelumnya.

2.2.4 Susunan Bertimbal

         Motif   ini  diwujudkan   secara  cerminan.  Motif  akan kelihatan dalam posisi yang bertentangan.

2.2.5 Susunan Bertindih

Motif  yang   sama  disusun   secara   bertindih atau  bertindan  antara satu sama lain sehingga membentuk corak yang menarik.

2.2.6 Susunan Beralun

Motif yang dihasilkan kelihatan berombak  dalam bentuk  garisan yang sekata  atau   tidak.  Motif  yang   digunakan   boleh   terdiri  daripada  motif yang sama atau berbeza.

2.2.7 Susunan Berpusat

Motif  susunan  berpusat  berpunca  daripada  satu  titik  tengah  yang dikembangkan. Motif ini  boleh dihasilkan dalam bentuk bulatan, segi empat, hexagon, oktagon dan sebagainya.            .

2.3 Jenis-Jenis Motif Dalam Membuat Corak Dan Rekaan

         Motif di dalam menghasilkan corak dan rekaan boleh didapati daripada rupa dan bentuk alam sedia ada seperti flora dan fauna. Selain itu, motif corak juga terdiri daripada bentuk0bentuk geometri asas seperti bulat, bujur, segitiga dan lain-lain. Selain itu juga, motif dalam membuat corak juga berbentuk angka dan huruf. Secara keseluruhannya, corak motif adalah berulang tetapi yang membezakannya adalah dari segi susunannya.

        













3.0          RANCANGAN  PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SENI VISUAL

Tarikh                       : 14 Mac 2011
Hari                            : Khamis
Masa                         : 11 Pagi – 12 Tengah Hari
Mata Pelajaran       : Pendidikan Seni Visual
Kelas                         : Tahun 5 Cempaka
Bilangan  Pelajar   : 20 Orang
Bidang                      : Membuat corak dan rekaan ( Terancang )
Aras 2 (i)  Mencorak dengan menggunakan pelbagai alat, bahan   dan teknik
Kegiatan                  : Teknik Cetakan dan Capan
Tajuk / Tema           :  Flora atau Bunga

Pengetahuan sedia ada :
1. Murid-murid mempunyai pengetahuan sedia ada tentang anyaman.
2. Murid-murid mempunyai pengetahuan konsep menghasilkan corak dengan  
    menggunakan bahan maujud.

Objektif Hasil Pembelajaran :
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat :
  1. Menghargai keindahan alam ciptaan Tuhan
  2. Menajamkan daya persepsi dan imaginasi melalui pancaindera
  3. Mengenal pasti pelbagai kesan dan bentuk dengan menggunakan pelbagai bahan yang berlainan
  4. Mengetahui proses menghasilkan capan melalui penerokaan terhadap bahan alam

  1. Meningkatkan kreativiti dan imaginasi dalam menghasilkan kegiatan seni
    Penggabungjalinan  kemahiran :
6.    Menggabungjalinkan mata pelajaran Bahasa Melayu berkenaan jenis-jenis sayur dan mata pelajaran matematik berkenaan bentuk geometri.

Kemahiran Menilai Tambah
  1. Kemahiran berfikir              - Menjana idea, berfikir secara kreatif dan  Kritis

Penerapan Nilai
  1. Mensyukuri nikmat kurniaan Tuhan
  2. Murid dapat menghargai keindahan flora dan fauna
  3. Murid menyukai keindahan dan kecantikan

Bahan Bantu Mengajar
a)    Persediaan Guru
i.      Sayur-sayuran (Bendi, Pelepah Betik)
ii.    Warna air, tali, kertas lukisan, span
iii.   Persembahan power point
iv.   Kad gambar
v.    Alat pemancar (LCD)
b)    Persediaan murid
i.      Kertas lukisan
ii.    Warna air
iii.   Span
iv.   Sayur-sayuran (bendi)



Langkah / Masa
Isi Pengajaran
Aktiviti Pengajaran
Pembelajaran


Catatan
Aktiviti Guru
Aktiviti Murid
Set Induksi
( 5 minit)
1.Guru menunjukkan kad hari jadi rekaan sendiri yang mempunyai corak di kulitnya.

2.Guru menunjukkan sayur-sayuran kepada murid.


3. Tajuk
i. Corak dan rekaan terancang
1. Guru menunjukkan kad ucapan

2. guru menunjukkan corak pada kad ucapan.

3. Guru menunjukkan sayur-sayuran.

4. guru meminta murid menyatakan nama sayur

5. Guru memotong sayur yang ditunjukkan dan menunjukkan corak belahan sayur tersebut.


1. Murid-murid melihat kad ucapan yang ditunjukkan.

2. Murid-murid melihat corak yang terdapat pada kad ucapan.

3. Murid-murid melihat sayur yang ditunjukkan dan memberitahu nama sayur

4. Murid-murid menyatakan corak pada kad ucapan sama dengan corak belahan sayur.
BBM :
  1. Sayur Bendi

KMT:
  1. Kemahiran berfikir
-       imaginasi
  1. Kemahiran belajar cara belajar
             Kemahiran   
            mendengar

Langkah 1
(15 minit)
1.Guru menerangkan  bahan dan alatan yang diperlukan untuk membuat corak dan rekaan.
Picture 003
Picture 009






1. Guru menggunakan LCD untuk memaparkan bahan dan alatan yang diperlukan.

2. Guru meminta murid mengeluarkan alatan masing-masing.



3. Guru meminta murid membahagikan kertas lukisan kepada dua bahagian

4. Guru meminta murid memotong dua bahagian kertas lukisan

5. Guru meminta murid mewarnakan latar setiap bahagian lukisan dengan warna berbeza
1. Murid-murid melihat paparan LCD

2. Murid-murid mengeluarkan alatan masing-masing

3. Murid-murid melipat kertas kepada dua bahagian


4. Murid-murid memotong bahagian kertas lukisan

5. Murid-murid mewarnakan latar belakang setiap bahagian kertas lukisan dengan warna yang berbeza.


BBM:
  1. Alat pemancar LCD
  2. Warna air
  3. Berus warna
  4. Pisau
  5. Bekas warna
  6. Kertas lukisan (tiga helai)
  7. Power point


















Langkah 2
(10 Minit)
1.Guru meminta murid membuat anyaman untuk dijadikan latar supaya lebih menarik.

2.Guru menunjukkan contoh gambar membuat anyaman

Picture 018Picture 017


Picture 021

1. Guru meminta murid membahagikan kertas lukisan yang berwarna kepada empat bahagian melintang

2. Guru meminta murid memotong setiap bahagian tersebut.

3. Guru meminta murid membuat anyaman dengan menggunakan bahagian kertas lukisan tersebut.

4. guru meminta murid menampal anyaman yang sudah siap di atas kertas lukisan yang lain

1. Murid membahagikan kertas lukisan yang diwarnakan kepada empat bahagian melintang

2. Murid-murid memotong setiap bahagian tersebut.

3. Murid membuat anyaman dengan menggunakan bahagian kertas lukisan yang dipotong.

4. Murid menampal anyaman yang sudah siap di atas kertas lukisan yang lain.

Catatan

BBM :
-       Power point
-       Pisau
-       Pembaris
-       Gam
-       Kertas lukisan

KMT:
  1. Kemahiran belajar cara belajar
Langkah 3
(25 Minit)






















1. Mengeluarkan bahan yang diperlukan untuk membuat capan.


Picture 032
Picture 036Picture 028



1. Guru meminta murid mengeluarkan sayur bendi dan daun betik dan warna air

2. Guru meminta murid memotong sayur bendi secara menyerong.

3. Guru meminta murid membancuh warna di dalam bekas.

4. Guru meminta murid menyapu warna dipermukaan keratan bendi dan mengecap di permukaan kertas lukisan.

5. Murid diminta mengulangi teknik  capan tersebut sehingga sempurna.

6. Guru meminta murid menulis ucapan di dalam kad tersbut.

1. Murid mengeluarkan bendi dan daun betik dan warna air.

2. Murid memotong bendi secara menyerong.

3. Murid membancuh warna di dalam bekas.

4. Murid menyapu warna di permukaan keratan bendi dan mengecap di atas kertas lukisan yang dianyam.

5. Murid-murid menyempurnakan teknik capan sehingga siap.

6. Murid menulis kad ucapan

BBM:
  1. Bendi
  2. Daun Betik
  3. Warna air
  4. Berus warna

KMT:
  1. KBKK:
         Menjana idea
 












Penutup
(5 minit)
















1. Penerapan nilai
  1. Apresiasi seni
  2. Menghargai rakan-rakan
  3. Mempunyai kemahiran
1. Guru merumuskan isi pelajaran

2. Guru bersoal jawab dengan murid berkaitan tajuk yang dibincangkan.

3. Guru meminta murid menyerahkan kad ucapan hari lahir untuk di semak.

4. Guru meminta murid menyanyikan lagu selamat hari lahir
1. Murid mendengar rumusan daripada guru

2. Murid menjawab soalan yang diajukan oleh guru.

3. Murid menyerahkan kad ucapan untuk disemak.

4. Murid-murid menyanyikan lagu selamat hari lahir dengan penuh semangat.






Catatan

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Ulasan Pensyarah

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________





No comments: